منتظران منجی موعود
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به وبسایت منتظران منجی موعود . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید. برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان منتظران منجی موعود لینک نمایید وبه ما اطلاع دهید تا شما را لینک کنیم.
 
 
یا خیر حبیب و محبوب
نوشته شده در ۱٦ آبان ۱۳٩۳
ساعت : ٩:۳٧ ‎ب.ظ
نویسنده : محسن شهابی
نظرات


:: برچسب‌ها:



دعاهای سفارش شده از حضرت مهدی
نوشته شده در ۱٥ آبان ۱۳٩۳
ساعت : ۱٠:۱٦ ‎ق.ظ
نویسنده : محسن شهابی
نظرات

 

دعاهای سفارش شده از حضرت مهدی

توصیه به خواندن زیارت آل یاسین

امام زمان (علیه السلام) در توقیع شریفی می فرماید: «هرگاه خواستید به وسیله ی ما به خداوند بلند مرتبه توجه کنید و به سوی ما روی آورید، همانگونه که خداوند متعال فرموده است بگوئید: … سلامٌ علی آل یاسین…. .» (1)

 
توصیه به خواندن دعای ندبه

یکی از بازرگانان اصفهانی که مورد اعتماد گروهی از دانشمندان بود، در عالم رؤیا به محضر امام زمان (علیه السلام) مشرف می شود و از ایشان می پرسد: «فرج شما کی خواهد رسید؟» می فرمایند: «نزدیک است، به شیعیان ما بگوئید دعای ندبه را روزهای جمعه بخوانند.» (2)

 
توصیه به خواندن دعای فرج

مرحوم شیخ طبرسی (ره) در کتاب «کنوز النجاح» نقل می کند: ابوالحسن محمد بن احمد بن ابی اللیث از ترس کشته شدن به قبر امام کاظم (علیه السلام) و امام جواد (علیه السلام) پناه آورد. در عالم رؤیا امام زمان (علیه السلام) را زیارت کرد. آن حضرت این دعا (دعای فرج) را به او تعلیم دادند و او به برکت خواندن آن، از کشته شدن نجات یافت. 
توصیه به خواندن نماز شب، زیارت جامعه، زیارت عاشورا

در تشرف مرحوم سید احمد بن سید هاشم بن سید حسن موسوی رشتی (ره) که از مسافرت حج از قافله جدا می شود و راه را گم می کند، به او می فرمایند: «نافله (نماز شب) را بخوان تا راه را پیدا کنی.» او نماز شب را می خواند بعد به او می فرمایند: «زیارت جامعه را بخوان.» ایشان زیارت جامعه را از حفظ می خوانند. بعد می فرمایند: «زیارت عاشورا را بخوان.» او زیارت عاشورا را نیز از حفظ می خواند با تمام لعن و سلام و دعای علقمه، آنگاه او را سوار بر مرکب می کند و می فرماید: «چرا شما نافله نمی خوانید؟ نافله. نافله. نافله» و باز می فرماید: «چرا شما عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا. عاشورا. عاشورا.» بعد می فرماید: «چرا شما زیارت جامعه نمی خوانید؟ جامعه. جامعه. جامعه.» سپس می فرماید: «اینها دوستان شما هستند که در کنار نهر آبی فرود آمده اند تا برای نماز صبح وضو بگیرند.» (3)

توصیه به خواندن صحیفه سجادیه

مرحوم مجلسی (ره) در کتاب «روضه المتقین» در شرح «من لا یحضره الفقیه» می گوید که در اوایل بلوغ در مسجد قدیم اصفهان میان خواب و بیداری حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) را دیدم، گفتم: «مولای من! چون نمی توانم همیشه خدمت شما شرفیاب شوم کتابی به من عنایت کنید که همیشه به آن عمل کنم.» آن حضرت به واسطه شخصی نسخه ای از کتاب صحیفه سجادیه را به ایشان می دهند و بعد از مدتی به برکت وجود امام زمان (علیه السلام)، کتاب شریف صحیفه سجادیه اشتهار می یابد.(4)

 
توصیه به خواندن زیارت امین الله

در تشرف مرحوم حاج علی بغدادی به محضر امام زمان (علیه السلام)، او می گوید: همراه با امام زمان (علیه السلام) داخل حرم مطهر امام کاظم (علیه السلام) و امام جواد (علیه السلام) شدیم و به ضریح مقدس چسبیدیم و بوسیدیم. بعد به من فرمود: «زیارت بخوان.» گفتم: «سواد ندارم.» فرمود: «برایت زیارت بخوانم؟» عرض کردم: «آری» فرمود: «کدام زیارت را می خواهی؟» گفتم: «هر زیارت که افضل است.» فرمود: «زیارت امین الله افضل است.» آنگاه مشغول به خواندن زیارت امین الله شدند.(5)

 
دعا برای فرج امام زمان (عج)

آقا میرزا محمدباقر اصفهانی (ره) می گوید که شبی در خواب گویا مولایم، حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) را دیدم که به من فرمودند: «روی منبرها به مردم بگویید که توبه کنند و برای فرج حضرت حجت (عج) دعا نمایید و بدانید این دعا مثل نماز میت واجب کفایی نیست بلکه مانند نمازهای یومیه بر تمام مکلفین واجب است.» (6)

در تشرف مرحوم آیت الله حاج سید محمد فرزند آیت الله سید جمال الدین گلپایگانی، امام زمان (علیه السلام) فرمودند: «از علایم ظهور، فقط علامات حتمی مانده است و چه بسا آنها نیز در مدتی کوتاه به وقوع بپیوندند شما برای فرج من دعا کنید.»(7)

 

پی نوشت ها :

(1)   نجم الثاقب ، ص411

(2)    ملاقات با امام زمان(عج) ، ص45

(3)    نجم الثاقب ، ص 664

(4)    نجم الثاقب ، ص455

(5)    نجم الثاقب ، ص455

(6)    ملاقات با امام زمان(عج) ، ص 87

(7)    ملاقات با امام زمان(عج) ، ص 87

 

 


:: برچسب‌ها: دعا, امام زمان



...کی در سرای چشمم، قصد ظهور داری؟
نوشته شده در ۱٤ آبان ۱۳٩۳
ساعت : ٩:٠٥ ‎ق.ظ
نویسنده : محسن شهابی
نظرات

سلام.

سلام ای غایب بی نشان !

ای بهانه ی تمام گریه هایم ! ای آقای ندیده ام!

امشب دلم دوباره بیقراری می کند,

ستاره می شمارد و سراغت را از ماه می گیرد,

 اما گل های باغچه که بیقراری دلم را می بینند

 به جای ماه جواب می دهند:

« ما عمریست هر بهار به امید آمدنش خود آرایی و

عطر افشانی می کنیم

ولی با آمدن پاییز عمر ما به سر می آید و او نمی آید.»

 

دوباره دلم ستاره می شمارد,

ماه را می نگرد, گلهای باغچه را می بوید و می پرسد:

« چرا دردهایم را درمانی, چشمهایم را بارانی و

 قلب شکسته ام را مهربانی نیست ؟

مگر نه این که آمدنت گلهای یاس و اطلسی را

برای ما به ارمغان می آورد؟

مگر نه این که نگاه نازنینت ناب ترین لحظه ها را

نصیب دل شکسته ی ما می کند؟

مگر نه این که دست شفابخشت تمام گریه ها را می خنداند؟

پس چرا نمی آیی؟

چرا عمریست ما را در حسرت یک لحظه دیدار

جمال دلربایت گذارده ای؟

اصلاً ای که خودت گفتی روزی خواهی آمد

 و آن روز تمام قناری ها آواز می خوانند،

 تمام غنچه ها می شکفند و تمام چشم ها

از شوق بارانی می شوند!

پس چرا نگفتی نخوانده طالبت می شوم،

ندیده عاشقت می شوم و نیامده دلتنگ نبودنت؟ »

 

 


:: برچسب‌ها: دل نوشته ها



امام زمان خود را بشناسیم!
نوشته شده در ۱۳ آبان ۱۳٩۳
ساعت : ٦:٠٤ ‎ب.ظ
نویسنده : محسن شهابی
نظرات

 امام زمان خود را بشناسیم!

مسأله مهدویت علاوه بر اینکه یک امر مسلّم دینی و اسلامی است، تقریباً به عنوان یک موضوع عمومی در میان بسیاری از امت های گذشته مطرح بوده و مورد انتظار بشر قرار گرفته است. و شناخت امام و به خصوص امام زمان (عج الله فرجه)، عامل پیوند ما با خداوند متعال می باشد.

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است. (1)

با توجه به این روایت، نشناختن امام زمان خود، به معنی عدم ارتباط با امام است و ارتباط نداشتن با امام، یعنی قطع پیوند هدایت با خداوند و این همان مرگ جاهلیت و خروج از دین و گمراهی است.

امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: مردم معاف و معذور نیستند به این که امام شان را بشناسند. (2)

شناخت رهبر و راهنما جزء اولین و مهم ترین وظایف یک انسان در زندگی است و کوتاهی در این زمینه غیر قابل جبران است.


:: برچسب‌ها: امام زمان, مهدویت
 



ساعت : ٦:٠٢ ‎ب.ظ
نویسنده : محسن شهابی
نظرات

مجموعه « دایرة المعارف موعود آخرالزّمان »

 

آنچه مجموعه دایرة المعارف را از کتاب اطلاعات عمومی متمایز می ‌سازد، بنیاد نظری و نگرش جامع و ویژه‌ای است که بر مضامین و معارف موجود در آن حاکم می‌ شود و چون نخی نامرئی اجزای مجموعه را به هم پیوند می‌دهد. این امر، نگاه و دریافت عمومی مخاطبان را متوّجه و متذکّر آن نظر بنیادی و نگرش ویژه می‌ کند.

در حقیقت، نگارش دایرة المعارف، در نقاط عطف مهم تاریخی هر قوم، وظیفه سنگین اصلاح یا تجدید بنای نگرش و دریافت کلی آن قوم را، درباره هستی و فرهنگ آنها، عهده ‌دار است. چنان‌که تألیف دایرة المعارف بزرگ فرانسه، موجب شد تا عموم روشنفکران عصر رنسانس، با ارائه تعاریفی جدید، درباره همه شئون زندگی بشر و البته متفاوت با نگرش ادوار پیشین (عصر مسیحیت)، بنیاد جدیدی را در غرب استوار سازند؛ بنیادی که مبتنی بر «سکولاریزم» تعریفی نو از عالم و آدم عرضه داشت.

حسب همین نگرش و به دلیل فقدان اثری جامع در این‌ باره، از نخستین روزهای فعّالیت، مۆسّسه فرهنگی موعود، موضوع تألیف "دایرة المعارف موعود آخرالزّمان" را در دستور کار واحد پژوهش موسسه قرار داد و سپس به تدارک مجموعه‌ ای از مطالب مستند، مستدل، مدون، شیوا و جامع که امکان مراجعه و استفاده علاقمندان حوزه «معارف مهدوی»، به ویژه پژوهشگران جوان را فراهم کند و در عین حال دربرگیرنده عموم مباحث موجود و مشهود در آثار متقدمان و متأخرّان باشد، همّت گماشت.

با وجود این، ضرورت تدوین یک مأخذشناسی جامع، گروه مولفین را، پیش از هر اقدام، به سوی شناسایی، جمع ‌آوری و مطالعه جامع منابعی سوق داد که از قرون گذشته حاوی مجموعه معارف مهدوی بودند. در عمل نیز روشن شد که بدون این مهم، امکان ورود به جغرافیای تألیف آن اثر بزرگ میسّر نبود. در واقع این امر به مقدمه ضروری و لازم دایرة المعارف مبدل شد و بدین ترتیب مدت دو سال و نیم تدارک مأخذشناسی تفصیلی ذهن و زبان و قلم گروه پژوهشی را درگیر فعّالیتی بی ‌وقفه و مستمر ساخت.

 


:: برچسب‌ها: دایره المعارف, موعود, آخر الزمان, امام زمان
 



آخر الزمان شناسی در اندیشه‌های اسلامی
نوشته شده در ۱۳ آبان ۱۳٩۳
ساعت : ٥:٥۸ ‎ب.ظ
نویسنده : محسن شهابی
نظرات

آخرالزمان شناسی در اندیشه‌های اسلامی

مقدمه:

با توجه به آنچه گذشت، دانستیم که همه ادیان الهی و بیشتر مکاتب بشری، درباره پایان تاریخ اظهار نظر کرده و به نوعی فرجام  نهایی تمدن بشری را پس از فراز و نشیب های بسیار، روشن  دانسته اند. با این حال  برخی از پیشگویی هایی  آخرالزمانی، آبستن خبرهایی است که با ایجاد تشویش و نگرانی، انسان روز واپسین را  در یک سردرگمی فعال فرو برده، و گمانه زنی های مختلف و گاه متناقضی را برای او به ارمغان آورده است. چنانکه نظریه “رنه گنون”‌ (عبدالواحد یحیی) گویای افول و فروپاشی تمدن مادی غرب و ظهور مجدد حق و حقیقت و بازگشت انسان به آیین های باستان و ادیان ابراهیمی است(1)؛ تئوری  پایان تاریخ  “فوکویاما”‌  نیز در بر دارنده پیروزی نهایی نظام غربی و حاکمیت ابدی آن بر سرتاسر جهان، (2) و پندار “برخورد تمدن ها”‌ی “هانتینگتون”‌، گویای جنگ جهانی تمدن ها و نظم نوین  جهانی بر اساس مرزهای تمدنی در پایان این دوره از جهان است .(3)


:: برچسب‌ها: آخر الزمان, اندیشه اسلامی
 



زمان دقیق ظهور امام زمان(عج)
نوشته شده در ۱۳ آبان ۱۳٩۳
ساعت : ٥:٥۱ ‎ب.ظ
نویسنده : محسن شهابی
نظرات

زمان دقیق ظهور امام زمان(عج)!

روایات متعددی برای روز ظهور امام زمان وارد شده است که هر کدامین روایات به روزی از روزهای هفته و یا مناسبتی(مانند عاشورا، نوروز) اطلاق شده البته که این روایات با هم دیگر مانعة الجمع نیستند. از طرفی نیز برخی روایات به ظهور امام زمان در روز جمعه و برخی دیگر به روز شنبه تاکید کرده‌اند. گرچه این مورد نیز علی‌الظاهر اختلاف بین روایات است ولی در حقیقت یکی به روز ظهور  و حرکت و قیام امام زمان و دیگری به استقرار حکومت حضرت اشاره دارد.

 


:: برچسب‌ها:
 



ساعت : ۸:٤۳ ‎ق.ظ
نویسنده : محسن شهابی
نظرات

 از آنجا که امام حسین(ع) با تمام وجود همه توانمندیها و سرمایه های خود را ایثار کرد تا اسلام را از خطر اساسی برهاند؛ آخرین حجت الهی نیز تصریح دارند که همواره به یاد ایثارگری و فداکاریهای آن حضرت هستند و شب و روز با یادآوری مصیبتهایی که بر ایشان روا داشته شد خون گریه می کنند.

 

در بخشی از زیارت «ناحیه مقدسه» در این باره می خوانیم:

...اگر روزگار وقت زندگی مرا از تو [ای حسین(ع) [به تأخیر انداخت و یاری و نصرت تو در کربلا در روز عاشورا نصیب من نشد، اینک من هر آینه صبح و شام به یاد مصیبتهای تو ندبه می کنم و به جای اشک بر تو خون گریه می کنم...

 

بدون تردید این قبیل از تعابیر نهایت محبّت و دلبستگی حضرت مهدی(ع) رابه سیّد الشهداء (ع) نشان می دهد و ضرورت زنده نگه داشتن خاطره اباعبداللّه (ع) از جمله از طریق عزاداری برای آن حضرت را مورد تأکید قرار داده و عمق فاجعه کربلا و جنایت بنی امیه به اسلام و انسانیت را افشا می کند.

 

حتی این به یاد امام حسین(ع) بودن در عملکرد سایر ائمه اطهار(ع) نیز به چشم می خورد؛ یعنی آنها نیز در مواقع اشاره به فداکاریها و مظلومیتهای امام حسین(ع) به گونه ای موضوع امام مهدی (ع) را مورد تأکید قرار داده اند به عنوان مثال در دعای ندبه امام صادق(ع) یاد سیّد الشهداء (ع) به همراه امام مهدی(ع) گرامی داشته شده است. 

 

در حقیقت شکایت شهادت جانگداز حضرت امام حسین(ع) به ساحت مقدّس حضرت بقیة اللّه(ع) شده است ودرخواست می شود که به عنایت خداوند متعال هر چه زودتر زمینه ظهور فراهم شود بلکه هر چه زودتر مهدی موعود(ع) ظهور نموده انتقام خون آن حضرت را از دشمنان بگیرند...و حتی به پیروان اهل بیت(ع) توصیه می شود که در شب میلاد امام عصر (عج) از زیارت امام حسین(ع) غافل نشوند.

 

البتّه این موضوع به همین صورت در مورد امام حسین(ع) نیز مطرح است؛ یعنی حضرت اباعبداللّه حسین(ع) نیز همواره به یاد مهدی موعود بوده اند. در دعای روز ولادت امام حسین (ع) از امام مهدی (ع) یاد می شود و در روز عاشورا و در زیارت عاشورا نام و یاد مهدی(ع) تسلی بخش قلب سوزان شیفتگان اهل بیت(ع) است.

مجموعه این برنامه های حساب شده، پیوند عاشورا و امام حسین(ع) را با قیام جهانی امام مهدی(ع) هر چه بیشتر روشن می سازند.

گذشته از همه آنچه بیان شد، طبق روایات بسیاری که از حضرات معصومین(ع) نقل شده است در بسیاری از مسائل جزئی نیز امام مهدی (ع) با امام حسین(ع) پیوستگیها و ارتباطات قابل توجهی دارند که از آن جمله است:

1. روز ظهور امام مهدی(ع) مقارن با روز عاشورا است. از امام باقر (ع) روایت شده است:

قائم آل محمّد(ص) در روز شنبه که مصادف با روز عاشورا؛ یعنی همان روزی که حضرت اباعبداللّه(ع) به شهادت رسیدند قیام خواهد کرد.

2. از مجموعه روایات به خوبی روشن می شود همانگونه که امام حسین(ع) نهضت خود را از مکه آغاز کردند؛ یعنی پس از خارج شدن از مدینه به مکه آمدند و از کنار بیت اللّه قیام خود را به مردم خبر دادند و به سمت کوفه حرکت کردند، حضرت مهدی (ع) نیز از کنار بیت اللّه جهانیان را به بیعت با خود فرا خواهد خواند و آن گاه حرکتهای اصلاحی را تداوم خواهد بخشید و در نهایت مقرّ حکومتی خویش را در کوفه قرار خواهد داد.

3. حتی طنین صدای امام مهدی(ع) همان طنین صدای امام حسین(ع) است. پیام مهدی(ع) همان پیام حسین(ع) است که فریاد می زند:

ای مردم مگر نمی بینید به حقّ عمل نمی شود و از باطل خودداری نمی گردد... امربه معروف و نهی از منکر کنار گذاشته شده است و احکام الهی و سنن پیامبر (ص) آشکار هتک می شود و...

این پیام و هشدار در لحظه ظهور با همان صدا به مردم جهان اعلام خواهد شد که امام حسین(ع) در روز عاشورا با همان لحن و آهنگ مردم را به تبعیت از حقّ و اعراض از بدیها فرا خواندند:

إنّ صوت القائم یشبه بصوت الحسین(ع).

صدای [گیرا و دلنواز] قائم شبیه [طنین خوش[ صدای اباعبداللّه(ع) است.

4. برخی از یاران حسین(ع) پس از رجعت در رکاب امام مهدی(ع) به یاری آن حضرت خواهند پرداخت و حتی برخی از فرشتگانی که جزء اصحاب امام حسین(ع) بوده اند در خدمت قائم آل محمّد(ص) خواهند بود و... .

«أللّهمّ نرغب إلیک دولة کریمة تعزّبها الإسلام و أهله و تُذِّلُ بها النفاق و أهله...»

 


:: برچسب‌ها: محرم, امام زمان, امام حسین, یا حسین (ع)



ساعت : ۸:٢٦ ‎ب.ظ
نویسنده : محسن شهابی
نظرات

"رَجعَت" از ریشه "رج‌ع" عربی و در لغت به معنای یکبار بازگشتن است، رجعت در اصطلاح دینی به معنی بازگشت مردگان به زندگی در دنیا است. 



در باور اعتقادی شیعه و بعضی از دیگر مذاهب معتقد به قیامت، نیز باور به رجعت وجود دارد. از جمله اعتقاد مسیحیان به زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی(ع) یا داستان اصحاب کهف و....در واقع اعتقاد به رجعت به معنای عام آن، اعتقاد به قیامت است.

اما در رَجعَت اصطلاح علم کلام و در عقیده شیعیان عبارت است از اینکه؛ خداوند گروهی از مردگان را در هنگامه ظهور حضرت مهدی(عج) به همان صورتی که قبلا در دنیا بوده‌اند به دنیا بر می‌گرداند، گروهی را عزیز و گروهی را ذلیل می‌کند و اهل حق را بر اهل باطل غلبه داده، داد مظلومان را از ستمگران می‌گیرد. 

 



 


:: برچسب‌ها: رجعت, امام زمان
 



یک منتظر و چشم به راه آمدنت
نوشته شده در ۱۱ آبان ۱۳٩۳
ساعت : ٦:۱٩ ‎ب.ظ
نویسنده : محسن شهابی
نظرات

روزی هزار بار که شکر خدا کنیم 
شاید که حق آمدنش را ادا کنیم
شب های ماتم آمده باید که خویش را
آماده تا برای دو ماه عزا کنیم
امسال هم بدون تو سرزد هلال غم
کی با رخ تو دیده به این ماه وا کنیم
ما عهد کرده ایم، به هر بزم روضه ای
اول برای روز ظهورت دعا کنیم
صاحب عزا بیا که به اذن نگاه تو
در سینه باز خیمه ماتم بپا کنیم
دستی بده که سینه زن نوحه ها شود
اشکی بده که خرجی این دیده ها کنیم
شاگرد مکتب شهدا و ولایتیم
هیهات اگر که بیرقتان را رها کنیم
یک روز میرسد که همه در جوار تو
عزم زیارت نجف و کربلا کنیم


:: برچسب‌ها: امام زمان, محرم, منتظر



دلم گرفته از این جمعه های تکراری
نوشته شده در ۱۱ آبان ۱۳٩۳
ساعت : ٥:۳٦ ‎ب.ظ
نویسنده : محسن شهابی
نظرات

دلم گرفته از این جمعه های تکراری
دلم گرفته از این انتظار اجباری
چه قدر ندبه بخوانم! چرا نمی آیی؟
چه دیده ایی که از این دل شکسته بیزاری!؟
نیا! به درد خودم گریه می کنم، باشد
شما که از بدی حال من خبر داری
«صلاح مملکت خویش خسروان دانند»
از این به بعد غزل، من ندارم اصراری
نیا! که وُسع خرید کلافِ نخ هم نیست
شما که با خبر از نرخ هایِ  بازاری
امان نمی دهدم گریه، درد و دل دارم
به سینه مانده چه ناگفته هایِ  بسیاری
به جان مادرت آقا به کار می آیم
مرا اگر تو در این روضه ها  نگه داری
به درد می خورم آقا، مرا تحمل کن
به جای «شیعه» بخوانم «غلام درباری»
تو شاهدی! جگرم خرجِ روضه هاتان شد
گمان کنم که به من اندکی بدهکاری
ببخش، حرف زیادی زدم، غلط کردم
شما امامی و من هم غلام، مختاری
مرا فراق و غمت می کشد، تو خواهی دید

که خورده برگه ترحیم من به دیواری

 


:: برچسب‌ها:



تسلیت حسینی
نوشته شده در ۱۱ آبان ۱۳٩۳
ساعت : ٢:٠۱ ‎ب.ظ
نویسنده : محسن شهابی
نظرات



 
لوگوی حمایتی از ما
مجله وبلاگ
معرفی وبلاگ ما به دوستان
نام شما :
ايميل شما :
نام دوست شما:
ايميل دوست شما:

نوای وبلاگ